zondag 10 mei 2009

Dag 10, zaterdag 9 mei 2009

Momenteel sta ik de droom van elke fietser te verwezelijken: ik sta in Hartamice, waar ik de nacht hebt doorgebracht in een hotel dat gerund wordt door twee vadsige vrouwen, in de plaatselijke drogerie zonnebrandcreme te kopen. En het valt helemaal nog niet mee om een keus te maken. Er zijn maar liefst zes flesjes met dezelfde factor, hetzelfde merk en dezelfde hoeveelheid. na lang wikken en weken besluit die ene maar te nemen.

Zonnenbrandcreme! De temperatuur bereikt nl. aarden die dicht tegen de dertig klein nulletje C aan liggen. Heerlijk! De zon schijnt uitbundig, er staat nauwelijks wind en er is geen wolk aan de hemel te zien. Het hete asfalt zuigt inmiddels aan mijn banden, terwijl ik me omhoog werk op de zoveelste helling van vandaag. Ik zeg maar zo: hoe heter de teer, hoe beter het weer.

Ik besluit het vandaag wat anders aan te pakken dan ik de voorgaande dagen deed. Ik plan halverweg de route een leuke bezienswaardigheid. Leuk voor de afwisseling en een goede reden om te rusten.Het maken van veel kilometers hoeft ook geen doel op zich te worden. Vandaag is kasteel Verthalice mijn doel. Het blijkt een mooie ruine te zijn van een kasteel dat gebouwd is in de 13e eeuw. De moeite waard.

In een dorpje geef ik een spelend jongetje een snoepje. Binnen mum van tijd heb ik een hele schoolklas bij me staan. Zoveel snoepjes heb ik niet. Een jongetje vraagt me om mijn pet. Mijn pet is me heilig met deze zonnige omstandigheden, dus mijn pet krijgt hij niet. Sinterklaas geeft zijn mijter toch ook niet weg, weldan?

In het midden van de middag kom ik aan in Korsky. Het valt aanvankelijk nog niet mee een overnachtingsadres te vinden, echter uiteindelijk lukt het om in een prima penzion te overnachten.

2 opmerkingen:

  1. Dobry Vecer Gerrit,

    Hier dan een berichtje van een volgster uit de Achterhoek (niet te verwarren met een Achterhoekse volgster!) die nooit geweten heeft dat er zo'n schrijverstalent in jou schuilt en iedere avond naar jouw verslagen uitkijkt en dan in haar uppie hardop zit te lachen!
    Ga zo door zou ik zeggen!

    Navidenou, Mara.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Yoo GP,

    Ik lees dat de weergoden op je hand zijn, en dat je het naar je zin hebt!!

    Zet hem op old wenker!

    groet Klaas

    BeantwoordenVerwijderen