woensdag 6 mei 2009

Dag 7, woensdag 6 mei 2009

Ik sta voor een dilemma: zal ik mijn sinaasappel opeten of niet. Als ik hem niet opeet zeul ik toch extra gewicht mee. Een sinaasappel weegt toch al snel 300 gram. Als ik hem opeet verdwijnt er tenminste 250 gram in mijn lichaam, het gewicht minus de schil. Als de verbranding snel op gang komt breng ik het gewicht terug naar 100 gram. Met deze redenering is er dus veel voor te zeggen om de sinaasappel op te eten. Bovendien: ik heb er gewoon zin in.

Ik ben op weg naar Cesky Krumlov: een mooi bewaard stadje uit de 13e eeuw. Het schijnt tegenwoordig een van de meest bekeken trekpleisters van Tsjechie te zijn. Het is een bewolkte dag en het miezert. Het is nog een hele toer om de hoofdstad van de Zuid Bohemen (Ceske Budejovice) te verlaten. Nou ja, het verlaten wil wel maar de 12 vinden, dat is een groter probleem. Tsjechie heeft namelijk een fantastisch fiets-route-wegennet. Deze routes worden aangeven met gele bordjes het routenummer. Ook op mijn kaart staan deze nummers. Aan de hand hiervan plan ik mijn route. Wanneer je deze routes volgt dan ben je verzekerd van mooie en rustige wegen. De 12 gaat mij naar Ceskz Krumlov leiden.

Gisteren ben ik door een domme navigatiefout op een drukke doorgaande weg terecht gekomen. Vrachtautos zoefden op 30 cm. afstand met 130 kilometer voorbij. Ik moest op deze weg een afstand van 20 kilometer overbruggen. Er was geen ontsnappen aan. Het grote verzet erop en zo hard mogelijk trappen. Blij dat ik dat avontuur heb overleefd!

De Tsjechen hebben veel belangstelling voor mijn fiets en daarbij behorende tassen. Ik word veel nagekeken. Ze zijn niet zo van het groeten. Als je dat wel doen, dan zeggen ze: Ahoj, waardoor ik me net een zeeman voel.

Het eerste deel van de route fiets ik door licht glooiend landbouwgebied, met groene weilanden en akkers. In het laatste deel zitten veneinige klimmetjes en wordt het weer meer bosrijk. Ik heb al veel bossen gezien en ben door het merengebied gereden. Benieuwd wat Tsjechie nog meer te bieden heeft.

Uiteindelijk stort ik mij via een flinke afdaling richting C.K. Tijdens de afdaling bereik ik snelheden van 50-55 kilometer per uur. Mijn bezwete lichaam koelt bij elke afdaling flink af.

In C.K. aangekomen vind ik snel een pension voor een redelijke prijs, recht tegenover de ingang van C.K. Ik heb de hele middag en avond om het stadje eens goed te bekijken.

2 opmerkingen:

  1. Zo, dat heb je lekker snel gedaan, op woensdag al in C.K.
    Veel plezier in deze mooie stad!!

    Groet Klaas

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Gerrit,
    Wat een snelheid heb jij zeg!! Je mag ook genieten van je rust hoor!! Maar je bent goed bezig. Volgens mij kom je al in vakantiestemming want je had zowel gisteren als vandaag dag 6.........
    Ben bezig voor je kaartje voor Pinkpop.
    Succes, geniet ervan, groetjes Elsa

    BeantwoordenVerwijderen